Förskola!

Jag måste skriva av mig lite för jag blev så upprörd när jag tittade på kalla fakta nyss. Ämnet var att allt fler barn skadar sig på våra "dagis". För det första finns det inget som heter dagis, de försvann i början på 90 talet. Nu heter det förskola och förskolebarn, ingenting annat. Vi följer en läroplan och har en pedagogisk miljö.

Sedan för det andra blir jag lite irriterad på hur de här programmet är vinklat. Det låter som att alla förskolor bara släpper ut sina barn utan att någon vuxen är ute. Jag är snart klar förskollärare och jag kan känna att jag pratar inför många pedagoger när jag säger att vi inte gör så. Vi släpper inte bara ut alla barn. Däremot är det så i dagens förskolan, som de enbart fick med en liten bit av, att det blir allt större barngrupper och allt mindre pedagoger på antalet barn. Tänk er själva om ni har en stor gård som ni hela tiden ska gå runt och hålla koll på alla barn samtidigt som ni ska se varje individ och uppfylla deras önskningar med gungning och liknande. Jag tycker att att det ligger på högre orts ansvar att det behövs fler pedagoger per barngrupper för att vi ska kunna se varje individ.

Sedan ställer jag mig frågan hur föräldrar gör när de har barnen hemma. Jag vet att många föräldrar enbart släpper ut sina barn medan många föräldrar följer med och har fullt ansvar för barnen. Dock något som är intressant i allt det här är att de flesta olyckorna sker i hemmet!




Skönt.. nu fick jag ur mig det.


Kommentarer
Cissi J skrev:

Du har så rätt i det du skriver :)

Kram

2011-11-02 @ 22:13:13
URL: http://cissishem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Skriv vad du tycker om inlägget:

Trackback